Halaman

Rabu, 20 Jun 2012

Kenapa aku boleh berhenti rokok part 11

Kesinambungan….

Di samping aku makan ubat , aku mengamalkan diet , bersenam dan banyak
makan ulam-ulaman. Dalam aku menjalani perubatan ini juga aku banyak
mencari erti dan hakikat sebuah kehidupan. Banyak bahan-bahan bacaan yang
berbentuk ilmiah aku terokai dan aku menjadi seorang pengkaji.

So moral of the story ……hargailah kehidupan yang kita ada ini.
Kesihatan adalah anugerah yang paling besar @ bermakna sekali.
Kalau korang sakit…semua benda tak boleh buat.
Dan Cuma orang yang pernah sakit (kategori kena makan ubat hari2)…akan
faham erti betapa bernilainya SIHAT.

Dan yang paling utama disebabkan rokok nie..korang jatuh sakit..dan terus
masuk ward ….dan ….tak bersempat bertaubat. Macamana kehidupan kita di
"Sana" nanti.

Ketahuilah bahawa 'satu hari di akhirat bersamaan dengan 1000 tahun dunia
"……" kita akan dikumpulkan di padang masyar dan diabiarkan nanti selama
1000 tahun akhirat….jadi berapa tahunkah tahun dunia??

Jadi banyak ilmu yang aku perolehi daripada bahan-bahan bacaan tersebut
yang dapat mengengkang aku daripada meneruskan aktiviti "berasap' aku
selama ini.

Dan bila aku mengkaji tentang alam akhirat , lagi menambahkan semangat aku
untuk berhenti daripada bahan bakar bernikotin tinggi ini. Dengan mengkaji
alam akhirat akan membuatkan jiwa kita semakin takut dengan Allah.

Aku menceritakan akan perkara diatas bukan sebab nak tunjuk baik. Tapi
sekadar berkongsi …apakah formula yang membolehkan aku berhenti untuk
merokok!

Dan satu lagi…aku berfikir…Allah dah mengurniakan kita dengan kesihatan
yang cukup baik….tapi kita cuba merosakkan tubuh badan kita dengan
bahan-bahan kimia ini.

Sesungguhnya Allah amat menyukai umat islam yang kuat fizikalnya.

Bila kita fikir akan kematian…. semua orang takut mati. Tambah-lagi bila
kita mati dalam keadaan tak bersedia.( mohon perlindungan Allah).

Aku bercerita agak serius sikit sebab...bagi aku bab ini sangat penting.
Yahudi akan merosakkan umat islam @ umat nabi Muhammad dengan
berbagai-bagai cara yang halus. Salah satunya adalah rokok.

Diakhir entry nie….atas sebab-sebab diatas lah aku begitu kuat untuk
berhenti merokok. Bukan sebab sesiapa.



Mankuala: Kehidupan kita amat singkat kat dunia ini….tapi dengan kehidupan
kita yang singkat ini lah yang menentukan apa akhiran hidup kita di 'sana'
nanti….renung-renungkanlah…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan