Halaman

Rabu, 7 Mac 2012

HUJAN..............oh! Hujan..........ader cerita Mengerikan!!!true story

Semalam hujan lebat......dari senja sampai ler ke pagi nie...
semasa aku sampai 'ofis'...hujan masih renyai-renyai lagi.....ramai member ofis aku  yang masih tak sampai lagi.....mungkin tersangkut dalam traffic jem....atau masih membuta..kemudian buat alasan jem...so bleh sampai ofis lambat.............

Bila bercerita pasal hujan nie...teringat masa aku mula2 join company nie....dulu...flashbackkkkk..2005..
Kat company nie aku attached under R & D department. So masa tu aku ditugaskan untu set up satu machine yang berskala kecil . Machine nie boleh keluarkan product untuk jumlah yang kecil jerr...jadi kalau kita nak tambah atau nak modified machine nie bagi laju ker.....so banyak product yang boleh dihasilkan.
Jadi kerja aku banyak berkaitan dengan machine nie...kira2 masa tu ...machine ler "baby" aku.....hari2 aku main ngan dia...aku develop machine nie 2 orang.

Nak jadikan cerita minggu depan ada visitor dari US nak datang visit kat department kitaorang.Kitaorang ditugaskan untuk buat "demonstration" kat mamat US tu...tentang capability machine.Jadi minggu tu aku ngan member aku bertungkus-lumus menyiapkan segala keperluan untuk menjayakan 'Demo" tersebut.

Sehinggalah sampai pada hari jumaat.tapi kerja tak siap lagi...so aku ambil keputusan untuk data pada hari sabtu untuk menyambung kerja2 yang tak siap tu.Ader 'part' yang perlu dipasangkan .Aku datang sorang2 jer sebab member aku tu duduk jauh..Kat Sepang....sian dia hari2 cuti nak datang.

Untuk pengetahuan korang company tempat aku kerja sampai jumaat jer ( 5-days). So kalau weekend tak ramai orang...
Waktu tu pukul 2.00petang...aku kat tingkat bawah...(bangunan Ofis aku 2 tingkat)....memang tak der orang..sedari pagi tadi aku kerja sorang...cuma ader seorang jer yang ader kerja kat tingkat atas...dia buat testing sample....
Setelah penat bekerja...aku pergi...ke kantin cari air....lepak dalam 20minit...masa kat kantin aku jumpa member aku yang kerja kat atas buat testing tadi..kitaorang borak2 sambil minumm..dia budak baru jugak...(aku awal 2 bulan dari dia) ...aku masuk balik ofis lepas tu ...tapi kat luar hujan lebat....kilat sabung-menyabung....so aku masuk ofis dalam pukul 2.45pm...tapi kali nie aku masuk ofis ...perasan aku tak sama macam pagi tadi.....kali nie dada ader rasa berdebar-debar sikit....suasana ofis tiba-tiba jadi sangat sunyi......sunyi umpama kita...berjalan dalam hutan...dimana kalau kayu terpijak...kita akan terdengar bunyi nyer...."prak"....itu ler kalau diandaikan sunyinyer waktu tu......

tapi aku berkata2 ...dalam hati...."ishh...ala perasaan jer nie..."  tak ader apa-apa nie"....
so dalam kul 3.00pm...aku terperasaan kelibat seseorang dalam bilik dihadapan tempat aku bekerja....bilik tu gelap...jadi...cuma dengan ekor mata kita akan dapat melihat kelibat yang bergerak2 dalam bilik tersebut....

hati aku jadi tak sedap....."ishhh...nie yang tak best nie...."....tapi aku keraskan hati...aku nak siapkan kerja nie gak....sebab tools,,semua dah berterabur atas lantai.....nanti sebelum balik...nak kena kemas dulu...
nanti kalau aku tangguh esuk nak kena datang lagi....bersepah balik tools...nie...

dalam aku tengah pasang part kat machine tu...terasa ader orang kat belakang aku....jarak dalam 2 meter...(memerhati aku buat kerja.....tegak bulu roma aku sekarang  bila teringatkan perasaan aku masa tu)

walaupun 'benda' membelakang aku...tapi setiap kita dianugerahkah naluri / gerak rasa...walaupun kita tak nampak......jadi bila aku toleh.....tiada orang disitu....
hmmmmm..............'cam ner aku nak buat kerja kalau hati gundah-gulana nie....cam ner nak buat kerja kalau setiap masa kita rasa diperhatikan...tetapi kita tahu bukan manusia yang memerhatikan kita kerja.....

So at last...aku ambil keputusan..untuk balik jer...tools semua aku tak kemas kan....sebelum balik aku tutup lampu....tapi aku terlupa bagi tahu kat member aku yang kat tingkat atas yang aku dah balik....aku balik 3.30pm
Esoknyer(Ahad)...aku tak datang kerja.....

Dijadikan cerita pada pagi Isnin...member aku tu ,Arip. " Bang....hari sabtu hari tu abang...takut-takutkan saya yer?" , Arip tanya kat aku.....aikksss..." takut-tkutkan apa Rip?"...aku tanya balik....
 "Tak der ...hari tu...abang tepun saya..cakap-cakap dengan saya..abang usik2 saya kan?".....arip tanya aku lagi...tak puas hati...dia ingatkan aku tak mengaku usik dia....
" abang tanya saya buat apa kat atas....?..bila nak balik?...lepas tu abang gelak2...." arip menambah lagi.
"Haaaa"...aku ternganga...."pas tu ...saya suruh abang jangan letak tepun...saya berlari....turun ke bawah...tapi kat bawah dah gelap...lampu semua dah tutup...."...arip menambah lagi....." yer ler aku dah balik kul 3.30 ...."..aku cakap...." nko turun bawah dalam kul berapa?" aku tanya kat arip..." dalam 4.15..."..arip jawap.....so comfirm aku tak der kat bawah.....jadi si Arip nie sembang ngan saper?....

So cerita nie berlegar di opis aku dalam sebulan....jadi banyak ler cerita2 yang mistik yang dulu2 perihal bangunan aku bekerja nie....

p/s : dan aku masih lagi bekerja di bangunan ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan