Halaman

Khamis, 8 Mac 2012

Salam Perpisahan ( Salam Terakhir)

Salam semua di pagi Jumaat.Penghulu hari bagi Umat Nabi Muhammad S.A.W.

Dalam kita bergembira , suka ,duka, mengejar kejayaan cita-cita kita didunia ini. jangan dilupakan tugas/matlamat utama kita hidup didunia ini.
Akhirat selalulah di hati agar kita tak terbuai dengan keindahan dunia.Di kesempatan ini , aku ingin berkongsi ilmu/peringatan yang aku dapat dari pembacaan buku2. Setidak-tidaknya dapat kita berkongsi intipati2 yang aku dapat simpulkan dari buku2 yang aku baca.Agar Allah tanamkan sifat takut kita kepadaNYA.

Perpisahan Terakhir............

Bagi orang2 yang menginginkan Akhirat dan kenikmatannya , tidak ada pilihan untuk mengikuti , walaupun sesaat , kecenderungan jahat dalam dirinya , kendatipun secara keseluruhan ia memiliki kebaikan yang besar dan banyak.Ia harus mengetahui bahawa "prestasi" nya bergantung pada bagaimana akhirnya saat2 sekarat ketika menjelang ajal.

Keluarnya Roh dari badan.....

Apabila sakaratul maut telah sampai pada seseorang hamba, maka lisannya tertahan, lalu masuklah empat malaikat kepadanya dan berkatalah malaikat pertama :" Assalamua'alaikum , akulah yang ditugaskan untuk rezekimu.Telah kucari rezeki itu dari timur sampai barat dan tidak kujumpai sesuappun.sekarang sudah tiba saat yang terakhir dari umurmu.

lalu ..masuklah malaikat yang kedua, seraya berkata : Assalamua'alaikum , akulah yang ditugaskan atas urusan minumanmu.Telah kucari air dari arah timur dan barat tapi tidak kujumpai air setegukpun untuk mu.

Lalu masuklah malaikat yang ketiga , seraya berkata " Assalamua'alaikum , akulah yang diserahkan tugas untuk nafasmu. Telah kucari nafas tersebut dari arah timur sampai ke barat...tetapi tidak kujumpai sehembuspun nafas bagimu.

Lalu masuklah malaikat ke empat , seraya berkata " Assalamua'alaikum, akulah yang diserahi atas ajalmu.Tealah kucari dari arah timur sampai barat dan tidak aku jumpai sedetikpun waktu untukmu.

Lalu masuklah Malaikat Kiramul Katibin dari sebelah kanan dan kirinya,
" Assalamua'alaikum , akulah yang diserahi atas kabaikanmu"...
lalu dikeluarkan lembaran putih " lihatlah amal-amal kebaikan mu"...ketika itu hamba tersebut tersenyum dan bersukaria.....

Lalu berkatalah malaikat disebelah kiri " Assalamua'alaikum , akulah diserahkan tugas untuk atas semua kesalahan dan kejahatanmu. Lalu di keluarkan lembaran hitam dan diperlihatkan lembaran itu kepada hamba..." lihat lah lembaran ini..."

Di saat itu keluarlah keringat hamba tersebut....
Di saat itu masuklah Malaikat Maut bersama Malaikat Rahmat di sebelah kanan dan Malaikat Azab disebelah kiri. Maka adakalanya diantara manusia itu yang ditarik rohnya dengan penarikan yang keras , dicabut dengan cabutan yang keras atau diusapdengan begitu sahaja dengan usapan yang halus.

Apabila roh tersebut telah sampai di tenggorokan, maka diambillah dia oleh Malaikat Maut. Jika hamba tersebut dari golongan orang yang beruntung , maka berserulah Malaikat Rahmat. Dan jika hamba tersebut dari golongan yang celaka , maka berserulah Malaikat Azab.Lalu Malaikat mengambil roh dan membawanya naik ke hadrat Allah S.W.T.

Firman Allah SWT:

" sekali-kali jangan. Apabila nafas(seseorang)telah (mendesak) sampai ke kerongkongan , dan dikatakan (kepadanya) , siapakah yang dapat menyembuhkan? Dan dia yakin bahawa sesungguhnya itulah waktu perpisahan (dengan dunia) , bertaut betis ( kiri) dengan betis (kanan) , kepada Tuhanmulah pada hari kamu dihalau"   ( Al-Qiyamah : 26-30)


Mankuala: Peringatan ini adalah untuk diri aku juga...agar tidak alpa dengan tipu-daya dunia dan iblis khasnya. Sebab iblis nie berlari-lari didalam urat saraf kita.Sebab itu kita kena selalu berwaspada dengan tipu dayanya.
Perjalanan kita didunia ini cuma sekelip mata dalam ukuran masa akhirat.Tempuh yang sekelip mata ini untuk kita gunakan sebaik mungkin sebagai bekalan untuk kita mengharungi perjalanan kita di padang masyar nanti.
Dipohonkan Allah melindungi kita. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan